Wat zijn de Pathways to Participation van Harry Shier?
- Pimento

- 26 jun
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 21 okt
Naast de participatietrap zijn er nog heel wat theorieën of modellen (vb. het Lundy-model) die je een houvast kunnen bieden als je jongerenparticipatie wil opzetten binnen je organisatie of werking.
We laten je graag ook kennismaken met het model ‘Pathways to Participation’ of 'Wegen naar participatie' van Harry Shier. Dit hulpmiddel bouwt verder op de ‘participatieladder’ van Roger Hart (1992).
Wat zijn de niveaus van kinderparticipatie volgens Shier?
Shier omschrijft vijf stadia van kinderparticipatie of participatieniveaus:
1. Participatieniveau 1
Er wordt naar kinderen geluisterd. Er wordt voldoende luistervaardigheid van de volwassen begeleider(s) verwacht.
2. Participatieniveau 2
Kinderen worden ondersteund en aangemoedigd om hun mening te formuleren en te geven. Er worden communicatieve vaardigheden van de volwassen begeleider(s) verwacht.
3. Participatieniveau 3
Er wordt rekening gehouden met de meningen van kinderen. De mening moet serieus genomen worden door de volwassen begeleider(s).
4. Participatieniveau 4
Kinderen worden betrokken in besluitvormingsprocessen. De volwassen begeleider(s) geven de macht bij (bepaalde) beslissingen uit handen. De verantwoordelijkheid ligt nog bij de volwassen begeleider(s).
5. Participatieniveau 5
Kinderen delen de macht en verantwoordelijkheid voor beslissingen. Er wordt samen beslist en uitgevoerd.

Welke niveaus van betrokkenheid koppelt Shier aan participatie?
Aanvullend koppelt Shier deze vijf participatieniveaus aan drie stadia van betrokkenheid:
Openingen
Kansen
Verplichtingen
Per niveau geeft het schema weer waartoe volwassenen (en dus begeleiders van kinderen en jongeren) bereid moeten zijn. Als organisatie kan je bepalen op welk niveau je wil bezig zijn met kinder- en jongerenparticipatie én welk niveau je uiteindelijk wenst te bereiken.
Stadium 1 - Openingen
Dit gebeurt wanneer volwassenen zich persoonlijk engageren en dus bereid zijn om op een participatieve manier te werken met kinderen en jongeren.
Stadium 2 - Kansen
Er worden kansen gecreëerd en in behoeften voorzien om de volwassenen in staat te stellen om participatief aan de slag te gaan (vb. door vaardigheden, kennis, middelen).
Stadium 3 - Verplichtingen
Het is onderdeel van het beleid van de organisatie om kinderen en jongeren actief te betrekken. Er is een structurele verankering op organisatieniveau. De volwassenen moeten zich op een bepaalde manier gedragen of handelen om participatie mogelijk te maken.
Wat is de meerwaarde van Shier’s participatiemodel?
Dit model van Shiern in combinatie met het model van Tim Knoster, kan je helpen om de vinger aan de pols te leggen.
· Waar loopt het stroef?
· Waar lopen we wat vast?
· Welke krachten kunnen we inzetten om naar de volgende stap te gaan?
· Hoever willen we gaan in ons participatieproces?
· Wat is onze visie en ons doel naar het betrekken van jongeren toe?
· Welke houding willen we in dit proces zelf aannemen?
Heb je meer hulp of verduidelijking nodig?
Neem contact op met de participatiemedewerkers van Pimento voor een traject op maat voor jouw organisatie!
