OVER PIMENTO

PIMENTO VERSTERKT WIE MET JONGEREN WERKT

Pimento versterkt ook wie met jongerenparticipatie werkt

Jongerenparticipatie is  voor veel organisaties een interessante piste. 

Of je nu in een school werkt, in een jeugdwerkorganisatie of de bijzondere jeugdzorg. Of in een organisatie waar je slechts af en toe in contact komt met jongeren.

Ja, ook dan!

Jongeren zijn namelijk leefwereldexperten

 

  • Jongeren kunnen  je inzicht geven over hoe ze jouw school of organisatie of (educatief) product ervaren. Iets wat jij als volwassene nu eenmaal niet kan aanvoelen. 

  • Jongeren kunnen ook mee nadenken over de noden van andere jongeren. En daar zelfs een actieve rol in opnemen. 


Nuttig dus, maar hoe?

 

Wij helpen organisaties doelgerichte en efficiënte participatieprojecten op te zetten. Van kortstondige projecten tot duurzame participatie-organen. Van coaching tot uitvoering. 

Participatie klinkt flou maar we maken het graag samen met jou concreet.

 

De trajectbegeleiders van Pimento denken mee na of, waar en hoe jongeren bevragen en/of activeren in jouw organisatie een meerwaarde is. Zowel voor jou, je organisatie als de jongeren. 


Is het dat niet? Dan zijn we daar ook graag eerlijk en direct over. 

We bekijken het graag eens met jou tijdens een gesprek of een gratis participatiescan. Helemaal vrijblijvend. 


Gewoon op zoek naar inspiratie?

 

Kijk dan zeker naar de ervaringen van andere organisaties. Of snuister door onze tips en tricks rond participatie om jouw participatieplannen een boost te geven. 

 
Pimento?

 

Naast jongerenparticipatie heeft Pimento ook heel wat expertise in huis over:

 

Hierover vind je een groot aanbod educatief materiaal en vormingen voor kinderen, jongeren en hun begeleiders.
Ontdek hoe we jou ook hierin ondersteunen op pimento.be.

MAAK KENNIS MET ONZE TRAJECTBEGELEIDERS
 

SARAH JOOS

Memorabel moment?

Het moment dat de ‘win-win-win’ ineens tastbaar wordt. Ik word het meest warm als organisaties echt zelf hard beginnen te geloven in wat ze met hun participatieproject willen bereiken.

Soms kan je dat al in de beginfase voelen. Soms komt het pas als het project al even bezig is: dat moment waarop mensen inzien welke meerwaarde het biedt.

"

Jongeren hebben een leefwereldexpertise die volwassenen niet hebben. Het is een meerwaarde om die te gebruiken,  zowel voor een organisatie als voor de jongeren.

Wanneer beter niet  aan 

jongerenparticipatie beginnen?

Als ik langskom?

Een tas koffie, graag.

Maar vooral ook een gedreven én kritisch team dat openstaat voor nieuwe ideeën. Dat gelooft in de kracht van hun jongeren maar niet naïef is in wat die jongeren (nog) niet kunnen.

 

Een team dat eerst grondig de visie wil scherp krijgen en dan pas mee nadenkt over de vorm van participatie.

En graag ook wat relativeringsvermogen en humor.

Dank u bij voorbaat!

Een organisatie is (nog) niet klaar voor een participatieproject als ze het als een verplicht nummer zien: participatie voor de participatie.

Of als ik voel dat er geen tijd en ruimte is om participatie in te passen in de dagelijkse werking. Als er niets kan ‘bougeren’ is er ook weinig mogelijk.

Bij alle andere organisaties denk ik: laten we eens samen aan tafel zitten.

De uitdaging

als trajectbegeleider?

Ik merk dat het vooral een uitdaging is om de doelstelling helder te krijgen: Waarom doen we aan participatie? Wat is de meerwaarde? Wat kunnen we bereiken via participatie dat we anders niet zouden kunnen bereiken?

 

Deze vragen klinken eenvoudig maar blijken in de praktijk niet simpel om scherp te krijgen. Je krijgt vaak verschillende antwoorden binnen een team.

 

Om iedereen op één lijn te krijgen, kruipt daar tijd en energie in. Energie die de moeite waard is. Want als iedereen weet waarom ze in participatie investeren, is de rest ook veel minder moeilijk.

ANNELIES FOLLAETS

Ik ben oprecht, to the point en creatief. Ik durf het wel eens graag over een andere boeg te gooien om tot nieuwe ideeën te komen die ons verder brengen.

 

Tegelijkertijd vind ik het belangrijk om niet te lang rond de pot te draaien. Samen op zoek gaan  naar de essentie van wat wel en niet werkt via verschillende methoden; daar word ik heel warm van!

 

En ook wel: less is more

Het 'eerste schooldag' gevoel wanneer we een concept gingen voorstellen bij een klant. We waren zelf echt hele grote fan van het concept. Maar het is natuurlijk aan de klant om er in mee te gaan.

 

Die spanning en onwetendheid vond ik geweldig. Vooral omdat er een kans bestaat dat je daar ter plekke als een gieter af gaat...Tja, wat dan? 

Ons concept werd gelukkig vol lof door de klant onthaald, topmoment!

Je weet op voorhand nooit hoe een traject er zal uitzien.
De spanning, flexibiliteit en leerkansen die daar bij komen kijken zijn keer op keer een grote inspiratie op verschillende vlakken voor mij.

"

Memorabel moment?

Mijn troeven?

Waarom ik het graag doe?

Je krijgt het vertrouwen van organisaties om mee een kijkje achter de schermen te nemen. Om sterktes en uitdagingen binnen een organisatie in kaart te brengen. En om vooral vanuit kansen op zoek te gaan naar de mogelijkheden die er nog liggen.

 

Het is het uitbouwen van een wij-verhaal, vanuit ieders eigen expertise. Er liggen voor iedereen zoveel leerkansen. Het is een kwestie van deuren durven open te zetten.

Als ik langskom?

Koffie. Om niet uit de toon te vallen. Maar nog liever een glas water en een goed verlucht lokaal.

Los van het feit dat ik hoop een frisse wind te kunnen zijn voor organisaties, wordt er tijdens een overleg best hard gewerkt door iedereen.

En dan heeft iedereen baat bij frisse lucht, toch?

NATHAN KOK

Wat is de meerwaarde?

Je geeft jongeren bepaalde verantwoordelijkheden en laat ze vanuit hun leefwereldexpertise mee nadenken of zaken uitwerken. Jongeren leren op deze manier bepaalde competenties anders in te zetten en te ontwikkelen.

Zalig toch!?

"

Door jongeren op een kwalitatieve manier te betrekken in je organisatie, creëer je een positieve relatie met de jongeren en schep je een realistische uitvoering van je project.

Als ik langskom?

De uitdaging

als trajectbegeleider?

Eerlijke feedback en een tas koffie.

Wil je tot een goede vorm van jongerenparticipatie komen? Dan is het belangrijk om vanuit een brede en stevig basis te starten.

 

Hierbij is het denkwerk in het begin van cruciaal belang - en dit vraagt wel wat tijd en inspanning! Toegegeven: niet het meest aantrekkelijke onderdeel van het traject.

 

Toch ben ik ervan overtuigd dat zo de zaadjes tot duurzame en succesvolle jongerenparticipatie worden geplant!

Mijn troeven?

Ik ben in staat om constructief met mensen om te gaan, het beste uit mensen naar boven te halen en groepsdynamische processen te onderkennen, te begeleiden en te beïnvloeden.

 

Ik ben relationeel sterk en ik heb de vaardigheid makkelijk verbinding te kunnen aan gaan met anderen. Mensen voelen zich snel op hun gemak bij mij.

Ik kan actief luisteren, stimuleren, motiveren, ondersteunen en diplomatisch confronteren. Ik zie mijzelf als een bruggenbouwer.

Pimento vzw

Kipdorp 30

2000 Antwerpen

btw BE 0894.421.261

info@pimento.be

T +32 (0)3 336 99 99

Pimento_zonder-baseline_wit.png
facebook_wit.png
linkedin_wit.png
instagram_wit.png
twitter_wit.png