• Pimento

Zo pak je complexe veranderingen aan

Bijgewerkt: 30 dec 2019

Aartsmoeilijk is het, verandering doorvoeren in een organisatie. Je moet verschillende actoren op de kar krijgen en het vraagt heel wat lobbywerk en planning. Het model van onderzoeker Tim Knoster uit 1991 helpt je om complexe verandering te managen.

Knoster

Knoster zag vijf voorwaarden om een wild idee uit te bouwen tot succesvolle verandering. Ontbreekt er nog maar één van deze voorwaarden? Dan ontstaat er verwarring, angst, weerstand, frustratie of chaos. Herkenbaar en confronterend, voor de meesten onder ons.


Vervul dus eerst àlle voorwaarden


Voor je een nieuw (participatie)project start, neem je het beste de tijd om bij elk van de volgende vragen stil te staan:

  • Past het nieuwe idee in de visie van de organisatie?

  • Heeft iedereen in mijn organisatie de vaardigheden om dat nieuwe idee toe te passen?

  • Is iedereen die van ver of van dichtbij betrokken zal zijn bij het nieuwe project ervan overtuigd dat de moeite die erin gestoken wordt ook op persoonlijk vlak iets zal opleveren?

  • Heeft de organisatie op dit moment voldoende middelen om iets nieuws te introduceren? Hebben we voldoende geld? Hebben we voldoende tijd?

Op alle vragen een ja?

Dan is het tijd voor een actieplan!


En wel zo uitgebreid mogelijk. Een gedetailleerde wie-doet-wat-wanneer. Niet alleen voor de eerste stappen, maar ook voor die in de toekomst.


In participatietrajecten helpt Pimento je graag met de vaardigheden te ontwikkelen, de (persoonlijke) winst helder te krijgen en het actieplan uit te werken. Vraag ook hulp binnen je team om mee na te denken over bepaalde stappen. Kies die mensen uit die veranderingsminded zijn. Vraag hen uiteraard wel om kritisch te zijn. Je neemt beter te veel tijd dan overhaast te werk te gaan.


Heb je een antwoord op alle vragen? Ben je samen met een groepje collega’s overtuigd van de slaagkansen van het project?


Informeer dan álle actoren


Inhoudelijke medewerkers, jongeren, ouders, ondersteunend personeel, buren – hoe meer hoe beter. Je wil dat jouw plan ook gedragen wordt en niet enkel een goed idee blijft in je hoofd, toch?


Kritische stemmen?


Overtuig critici met hun persoonlijke winst en met een goed opgebouwd plan. Niet te overtuigen? Sommigen moeten de verandering eerst zien. Zolang je bijna je hele organisatie mee krijgt in je plan, is het oké om een aantal mensen even los te laten. Met woorden kun je zulke critici vaak niet overtuigen. Weerstand of angst voor verandering is een emotionele kwestie.


Stel je project regelmatig bij


Heb je het gevoel dat mensen hun geloof verliezen? Dat er toch enige chaos ontstaat? Of dat het tempo van de verandering toch te hoog ligt?


Pak het schema er dan bij en overloop alles weer. Misschien is de context veranderd of heb je iets over het hoofd gezien. Niet erg. Installeer wat aanpassingen of leg het project tijdelijk even stil. En informeer opnieuw alle actoren over de wijzigingen.

59 keer bekeken
Pimento vzw

Kipdorp 30

2000 Antwerpen

btw BE 0894.421.261

info@pimento.be

T +32 (0)3 336 99 99

Pimento_zonder-baseline_wit.png
facebook_wit.png
linkedin_wit.png
instagram_wit.png
twitter_wit.png